Menu
Close
Pituus: 22,95m
Leveys: 4,95m
Syväys: 2,10m
Paino: 64 t
Kone: Scania 11 DSI-11
Telakka: Paul Walh&Co
Varkauden telakka
Vuosi: 1905
Aluksen tilasi Tornator-osakeyhtiö ensimmäiseksi uudeksi hinaajakseen Saimaalle. Aluksessa oli kahdella kattilan tulipesällä varustettu Compound-höyrykone,tehoa 305IHK ja valmistui aluksi yksikantiseksi, mutta muutettiin kaksikantiseksi myöhemmin. Tornator-osakeyhtiön tehtaat sijaitsivat Imatralla, missä oli myös laivojen kotisatama. Yhtiön hinaajat hinasivat puulauttoja aivan pohjoisempia latvavesiä lukuun ottamatta ympäri Saimaata tehtaalle raaka-aineeksi.
Tornator ja Enso-Gutzeit-osakeyhtiöiden fuusioiduttua vuonna 1932 siirtyivät Tornatorin laivat Enson lipun alle ja saivat uudet nimet, sekä Enson värityksen. Tornator I sai nimekseen Hugo, silloisen EnsoGutzeitin laivasto-osaston päällikön Hugo Lakomaan mukaan. Laivan kotisatamaksi tuli Savonlinna. Hugona alus hinasi tukkilauttoja Enson tehtaille aina 1950-luvun lopulle asti ja jäi odottamaan nykyaikaisempaa uutta Diesel-moottoria. Aluksen moottorin uusiminen peruuntui ja Hugo päätettiin myydä.
Aluksen osti vuonna 1969 juvalainen lääkäri Rainer Nuutinen vaimonsa Pirkon kanssa. Laivan vanha höyrykone ja kattila poistettiin ja tilalle asennettiin Wikström-dieselmoottori. Uusi omistaja antoi laivalle nimeksi Wurnikka. Laivan käyttötarkoitus muuttui samalla huvialukseksi ja kotisatama oli Sulkavan Säviönsaaressa. Laivan värejä myös muutettiin siten, että hyttiosat maalattiin valkoisiksi, partaisiin ja kannelle tuli punainen väri. Wurnikka seilasi Nuutisten huvikäytössä paljon lähivesiä, mutta myös pitempiäkin matkoja, lähinnä ” wanhojen laivojen regattaan” eri puolille Saimaata.
Vuonna 1999 Nuutiset päättivät luopua laivasta, koska sen vaatima huolenpito alkoi käydä jo voimille. Mikkelin Urheilusukeltajat ostivat laivan tukialuksekseen vuonna 2000. Laivan uudeksi kotisatamaksi tuli Mikkeli ja alkuperäinen nimi Tornator I palautettiin. Laivaa on kunnostettu eri puolilta sen historiaa kunnioittaen. Tällä hetkellä aluksessa on Scania-dieselmoottori.
Tekniset tiedot
Rekisteröity 30 hlö / vuokra-ajossa 12 hlö, makuupaikat 18 kpl. Varustus: Keittiössä lämmin- ja kylmävesi, kaasuliesitaso ja -uuni. 1 isogrilli kannella, 2 jääkaappia, sauna, wc, aggregaatti, kompressori (200/300 bar, nitrox), pelastusvälineistö, kaikuluotain, VHF, kumivene perämoottorilla. Yhteysvälineet: VHF.
Kotisatama: Mikkeli.
Mikkelin Urheilusukeltajat ylpeänä esittää: tukialuksemme Tornator 100 vuotta!
Tornator teki työuransa palvellen hinaajana vuosikymmeniä metsäyhtiöiden, Tornator Osakeyhtiön ja Enso Gutzeit Oy:n, palveluksessa. Kehitys on kulkenut voimakkaasti eteenpäin. Se on tuonut tullessaan väistämättä myös suuria muutoksia. Puun uiton vähentyessä ja laivojen suorituskyvyn parantuessa laivojen tarve on vähentynyt. Näin myöskin Tornatorin toimenkuva muuttui siirryttyään ”eläkkeelle” yksityiseen omistukseen. Ahkerasta työhinaajasta laiva muuttui ”kelluvaksi kesämökiksi” ja myöhemmin sukeltajien tukialukseksi.
Pituus: 22,95m
Leveys: 4,95m
Syväys: 2,10m
Paino: 64 t
Kone: Scania 11 DSI-11
Telakka: Paul Walh&Co
Varkauden telakka
Vuosi: 1905
Aluksen tilasi Tornator-osakeyhtiö ensimmäiseksi uudeksi hinaajakseen Saimaalle. Aluksessa oli kahdella kattilan tulipesällä varustettu Compound-höyrykone,tehoa 305IHK ja valmistui aluksi yksikantiseksi, mutta muutettiin kaksikantiseksi myöhemmin. Tornator-osakeyhtiön tehtaat sijaitsivat Imatralla, missä oli myös laivojen kotisatama. Yhtiön hinaajat hinasivat puulauttoja aivan pohjoisempia latvavesiä lukuun ottamatta ympäri Saimaata tehtaalle raaka-aineeksi.
Tornator ja Enso-Gutzeit-osakeyhtiöiden fuusioiduttua vuonna 1932 siirtyivät Tornatorin laivat Enson lipun alle ja saivat uudet nimet, sekä Enson värityksen. Tornator I sai nimekseen Hugo, silloisen EnsoGutzeitin laivasto-osaston päällikön Hugo Lakomaan mukaan. Laivan kotisatamaksi tuli Savonlinna. Hugona alus hinasi tukkilauttoja Enson tehtaille aina 1950-luvun lopulle asti ja jäi odottamaan nykyaikaisempaa uutta Diesel-moottoria. Aluksen moottorin uusiminen peruuntui ja Hugo päätettiin myydä.
Aluksen osti vuonna 1969 juvalainen lääkäri Rainer Nuutinen vaimonsa Pirkon kanssa. Laivan vanha höyrykone ja kattila poistettiin ja tilalle asennettiin Wikström-dieselmoottori. Uusi omistaja antoi laivalle nimeksi Wurnikka. Laivan käyttötarkoitus muuttui samalla huvialukseksi ja kotisatama oli Sulkavan Säviönsaaressa. Laivan värejä myös muutettiin siten, että hyttiosat maalattiin valkoisiksi, partaisiin ja kannelle tuli punainen väri. Wurnikka seilasi Nuutisten huvikäytössä paljon lähivesiä, mutta myös pitempiäkin matkoja, lähinnä ” wanhojen laivojen regattaan” eri puolille Saimaata.
Vuonna 1999 Nuutiset päättivät luopua laivasta, koska sen vaatima huolenpito alkoi käydä jo voimille. Mikkelin Urheilusukeltajat ostivat laivan tukialuksekseen vuonna 2000. Laivan uudeksi kotisatamaksi tuli Mikkeli ja alkuperäinen nimi Tornator I palautettiin. Laivaa on kunnostettu eri puolilta sen historiaa kunnioittaen. Tällä hetkellä aluksessa on Scania-dieselmoottori.
Tekniset tiedot
Rekisteröity 30 hlö / vuokra-ajossa 12 hlö, makuupaikat 18 kpl. Varustus: Keittiössä lämmin- ja kylmävesi, kaasuliesitaso ja -uuni. 1 isogrilli kannella, 2 jääkaappia, sauna, wc, aggregaatti, kompressori (200/300 bar, nitrox), pelastusvälineistö, kaikuluotain, VHF, kumivene perämoottorilla. Yhteysvälineet: VHF.
Kotisatama: Mikkeli.
Tämä kirja on kertomus erään laivan satavuotisesta historiasta nykypäivään. Alus rakennettiin Varkaudessa Paul Wablin Pirttiniemen telakalla 1905. Laiva on kelluva esimerkki käsityötaidosta ja ihmisen osaamisesta sadan vuoden takaa.
Kirja on nyt valmis. Sen synnytti rakkaus laivaan ja Saimaaseen. Lähde mukaan mielenkiintoiselle purjehdukselle läpi vuosisadan. Nouse laivaan ja nauti matkasta kanssamme.
Kirja on saatavilla Mikkelin kirjakaupoissa, Mikkelin Valokuvausliikkeessä sekä Palatsilla, sekä myös suoraan sukeltajilta. Tilauksia ottaa vastaan Minna Harmonen (sähköposti: minnaposti@suomi24.fi)
Kirjan hinta suoraan meiltä 25 euroa, kirjakaupoissa omat hintansa.
Nimi | Puhelin | Sähköposti |
Ari Roikonen |
|
|
Jari Simola | 040 548 8531 | simalo.jari@gmail.com |
Matti Vehmassalo | 0440 100 438 | weemasa@gmail.com |
Olli Bastman | 040 827 4811 | olli.bastman@gmail.com |
Olli Pankka | 0400 257 646 |
|
Pentti Korhonen | 040 594 2188 | korhospentti@gmail.com |
Reijo Vuohelainen | 040 596 5507 | reijo.vuohelainen@gmail.com |
Seppo Piipari | 0440 153 225 | piipari.seppo@gmail.com |
Seppo Tuomela | 040 541 7262 | seppo.tuomela@gmail.com |
Teppo Nikkinen | 0400 651 152 | teppo.nikkinen@gmail.com |
Vesa Tikkanen | 050 514 8056 | vesat5@gmail.com |
Kiinnostaako sinua ilta tai viikonloppu Saimaalla omalla porukalla.
Mikkelin urheilusukeltajat vuokraavat laivaa myös ulkopuolisten seurojen ja omaan käyttöön jolloin laiva miehistöineen on vain vuokraavan tahon käytössä. Tällöin laivaan mahtuu 12 henkilöä miehistön lisäksi. Laivaa on mahdollista vuokrata ilta-, vuorokausi- ja viikonloppuristeilyyn.
Varustus: Keittiössä lämmin- ja kylmävesi, kaasuliesitaso ja -uuni. 1 isogrilli kannella, 2 jääkaappia, sauna, wc, aggregaatti, kompressori (200/300 bar, nitrox), pelastusvälineistö, kaikuluotain, VHF, kumivene perämoottorilla. Yhteysvälineet: VHF.